Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, a jego wynik jest decydujący podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Wynik z matematyki w ostatnich dwóch latach jest średnio o 15% niższy niż z języka polskiego. To słabe wyniki sprawiają, że wielu uczniów traci szanse na dostanie się do wymarzonych, najbardziej prestiżowych i najlepiej przygotowujących do egzaminu maturalnego liceów.
Matematyka największym wyzwaniem na egzaminie 8-klasisty
W ostatnich kilku latach to właśnie matematyka (obok j. niemieckiego) stanowiła największe wyzwanie dla uczniów. W 2019 roku średni wynik z matematyki wyniósł 45% (j. polski w tym samym czasie to 63%, a j. angielski – 59%), zaś dla porównania w 2020 roku wyniósł 46% (analogicznie: j. polski – 59%, j. angielski – 54%).
Zestaw egzaminacyjny składał się z 21 zadań, z czego już pierwsze z nich przysporzyło ósmoklasistom nie lada trudności - średni poziom jego wykonania wyniósł 7%. Nie było zadań bardzo łatwych. Uczniowie uzyskali za rozwiązanie zadań zamkniętych średnio 54% punktów możliwych do zdobycia, a za rozwiązanie zadań otwartych – 39% punktów.
Wedle wniosków Centralnej Komisji Edukacyjnej zadania z geometrii stanowią dla uczniów większe wyzwanie niż te tematycznie związane z arytmetyką, osadzone w kontekście praktycznym. Zadania z arytmetyki dają uczniom możliwość wykazania się nieszablonową pomysłowością na rozwiązanie danego problemu, a niekoniecznie zastosowania konkretnego wzoru czy twierdzenia. Chodziło o to, żeby uczniowie mogli wykazać się analizą treści zadania i logicznym myśleniem.
Niestety, ósmoklasiści często nie radzili sobie z rozwiązaniem zadania otwartego, w szczególności zaś z zaplanowaniem oraz poprawnym wykonaniem ciągu czynności, o ile te nie wynikały wprost z treści zadania. Okazało się, że uzasadnienie przez ucznia swojego wniosku oraz rozwikłanie problemu przedstawionego w nietypowy sposób były najtrudniejsze. Z kolei w zadaniach zamkniętych uczniowie często nie wracali do pytania postawionego w treści, lecz wskazywali odpowiedź pasującą do pośredniego wyniku otrzymanego w trakcie obliczeń. Dla osiągnięcia zadowalającego wyniku niezbędne okazały się umiejętności rachunkowe, które – jak pokazał egzamin - nie należą do mocnych stron ósmoklasistów.
Wszystkie zadania egzaminacyjne badały 4 obszary: sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji oraz rozumowanie i argumentację.
Rywalizacja o liceum. Matematyczni Giganci górą!
Które licea cieszyły się największą popularnością w Polsce? Warszawa - LXIV LO im S. I. Witkiewicza, gdzie o 1 miejsce ubiegało się ponad 3 uczniów (statystycznie - 3,2) i trzeba było uzyskać minimum 170,8 punktów. Kraków - 4,21 kandydata na 1 miejsce w VII LO, oddział ogólnodostępny z rozszerzoną matematyką, geografią i językiem angielskim. Poznań – 5,1 kandydata na 1 miejsce do IX LO, klasa biologiczno-chemiczna. Lublin - 4,3 na 1 miejsce w I LO im. Stanisława Staszica, do klasy o profilu biologiczno-chemicznym.
Jakie korepetycje wybierają ósmoklasiści?
Obawy ambitnych uczniów i ich rodziców, związane z dostaniem się do wymarzonej szkoły, wydają się zatem w pełni uzasadnione. Każde z nich ma świadomość, że rynek edukacyjny to przestrzeń rywalizacji i walki o przyszłe miejsce, zarówno w liceum, jak i na studiach. Taki stan rzeczy z kolei sprawia, że zainteresowanie pozalekcyjnymi usługami wspierającymi uczniów w kwestiach edukacyjnych ciągle rośnie.
Jak wynika z badania CBOS przeprowadzonego dla Fundacji im. Stefana Batorego, w roku szkolnym 2018/2019 32% rodziców posłało swoje dziecko na korepetycje (w 2015 roku było to 14% rodziców).
Ogromny wzrost zainteresowania ofertą e-korepetycji potwierdza Dawid Leśniakiewicz, jeden z założycieli Gigantów Edukacji:
„Wprowadzając na rynek nasz brand Giganci Edukacji, który oferuje zajęcia dodatkowe z matematyki, widzieliśmy ogromne zapotrzebowanie na tego typu kursy, jednak ilość zapisanych już w pierwszym roku uczniów wręcz nas zaskoczyła.
Z dotychczasowych rozmów wiemy, że chęć uczestnictwa w tego rodzaju dodatkowych lekcjach wynika głównie z obawy uczniów (i ich rodziców), że nie uda im się zrealizować marzeń o danym liceum, a dalej o dostaniu się na upragniony kierunek studiów. Wiemy też, że rozpoznawalność i zaufanie do naszej marki-matki (Gigantów Programowania – przyp. red.) w ogromnej mierze wpływa na to, że uczniowie decydują się na nasze kursy.”
Wśród przedmiotów, które są najczęściej wybierane przez uczniów w ramach korepetycji, właśnie matematyka zajmuje pierwszą pozycję. Jak wskazuje jeden z portali zajmujący się usługami korepetytorskimi, na przestrzeni ostatnich trzech lat, matematyka stanowi 39% spośród wszystkich wybieranych przedmiotów (a jest ich 10). Drugim jest język angielski – 22%. Następnie są to język polski, chemia czy fizyka – każde z nich stanowi około 8% wyborów rodziców i uczniów.
Ile rodzice wydają na korepetycje? Gdyby porównać wsie i mniejsze miejscowości z dużymi miastami, najwięcej na zajęcia pozalekcyjne dziecka wydają mieszkańcy metropolii - tam 9% rodziców przeznacza na ten cel powyżej 800 zł w miesiącu, z czego więcej niż połowa wydaje ponad 1500 zł. Z kolei, gdyby za kryterium potraktować wydane złotówki, to - wedle raportu "Polaków portfel własny – rodzina w szkole" - 24% polskich rodzin wydaje miesięcznie na ten cel od 201 do 300 zł. Podobna liczba rodzin (22%) wydaje między 101 a 200 zł, natomiast 18% rodziców na pozaszkolną edukację dzieci przeznacza pomiędzy 301 a 500 zł. Natomiast 500 zł miesięcznie przekracza z kolei jedynie 9% rodzin.
Aby przetestować wiedzę przed egzaminem z matematyki wejdź na www.giganciedukacji.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?